خبر های فوری:

معرفی رشته تکنولوژی اموزشی

معرفی رشته کاردانی تکنولوژی آموزشی


تعریف
:

این رشته جدید که از نیمه دوم قرن بیستم پا به عرصه گذاشته است آموزش و یادگیری را با رویکردی متحول و پویا مورد تحلیل، نقد و بهسازی قرار می دهد. دانشجویان این رشته در طی دوره تحصیلی آگاهی ها و مهارت های نوینی را در راستای توانمندسازی خود و یادگیرندگان در زمینه های تکنولوژی و طراحی آموزشی و سایر شیوه های نوین آموزشی کسب می کنند تابه کارشناسانی ماهر و خلاق تبدیل شوند.
ازآنجا که آموزش و یادگیری یکی از پیچیده ترین فرایندهای انسانی است لذا برنامه ریزی، آماده سازی و پرورش کارشناسان ماهر و خلاق در زمینه آموزش و پرورش و امر یادگیری حائز اهمیت شایانی است.

هدف:

تربیت کاردان ماهر و توانمند در زمینه تکنولوژی ها و شیوه های نوین آموزشی ـ تدوین آموزش و یادگیری متناسب با پاسخگویی به شرایط متحول و پویای آینده تعلیم و تربیت از هدف های اساسی این رشته می باشد.

مشاغل قابل احراز:

– کمک کارشناس فناوری و طراحی آموزشی

هماهنگ کننده امور مراکز سمعی و بصری

متصدی و کمک کارشناس مراکز فراگیری

مربی و تسهیل گر آموزش و یادگیری

کمک طراح و تولید کننده مواد و رسانه های آموزشی و یادگیری

کاوشگر و ارزیاب آموزش و یادگیری

کمک مشاور معلمان و کادر آموزشی در امور فناوری آموزشی و یادگیری

توانمندی های بعد از دانش آموختگی:

  • آشنایی با اصول و مبانی نظری فناوری آموزشی
  • آشنایی با طراحی آموزشی و کاربرد آن در آموزش، تدریس و یادگیری
  • درک اهمیت و لزوم توجه به رویکردهای متفاوت آموزش و یادگیری
  • برنامه ریزی امور مرکز سمعی و بصری
  • شناسایی، ارزیابی، انتخاب و فراهم آوری مواد، رسانه ها و تجهیزات و مراقبت از آنها
  • همفکری و همکاری در برنامه ریزی امور مراکز فراگیری
  • توانایی تهیه و تدوین طرح درس های کلی و مرحله ای
  • آشنایی با روش ها و فنون تدریس و یادگیری
  • سنجش و ارزیابی تدریس و یادگیری
  • آشنایی با اصول و فنون طراحی و تولید پیامها و مواد آموزشی
  • توانایی طراحی، تولید و ساخت مواد و رسانه های آموزشی دستی
  • توانایی کاربرد مواد و رسانه های مختلف در امر آموزش، تدریس و یادگیری
  • انجام بررسی ها و کاوش های اینترنتی و بهره برداری از بانک های اطلاعاتی محلی و …
  • درک، تحلیل و نقد مسایل آموزشی و کمک در ارائه راه حل های پیشنهادی
  • تدوین و تنظیم انواع گزارش ها و پروژه های شخصی
  • ارزیابی موقعیت های آموزشی و یادگیری

مکان های هدف:

به طور اعم کلیه نهادهایی که دست اندر کار آموزش و یادگیری هستند.
نیازهای جامعه:
بهبود بخشی کیفیت آموزشی یک نیاز تخصصی جهانی است که کشور ما نیز متناسب با سایر پیشرفت های علمی به کارشناسان این رشته در تمامی ابعاد تعلیم و تربیت از آموزش و پرورش تا دانشگاه نیاز مبرم دارد.