معرفی رشته کاردانی تکنولوژی آموزشی
تعریف:
این رشته جدید که از نیمه دوم قرن بیستم پا به عرصه گذاشته است آموزش و یادگیری را با رویکردی متحول و پویا مورد تحلیل، نقد و بهسازی قرار می دهد. دانشجویان این رشته در طی دوره تحصیلی آگاهی ها و مهارت های نوینی را در راستای توانمندسازی خود و یادگیرندگان در زمینه های تکنولوژی و طراحی آموزشی و سایر شیوه های نوین آموزشی کسب می کنند تابه کارشناسانی ماهر و خلاق تبدیل شوند.
ازآنجا که آموزش و یادگیری یکی از پیچیده ترین فرایندهای انسانی است لذا برنامه ریزی، آماده سازی و پرورش کارشناسان ماهر و خلاق در زمینه آموزش و پرورش و امر یادگیری حائز اهمیت شایانی است.
هدف:
تربیت کاردان ماهر و توانمند در زمینه تکنولوژی ها و شیوه های نوین آموزشی ـ تدوین آموزش و یادگیری متناسب با پاسخگویی به شرایط متحول و پویای آینده تعلیم و تربیت از هدف های اساسی این رشته می باشد.
مشاغل قابل احراز:
– کمک کارشناس فناوری و طراحی آموزشی
– هماهنگ کننده امور مراکز سمعی و بصری
– متصدی و کمک کارشناس مراکز فراگیری
– مربی و تسهیل گر آموزش و یادگیری
– کمک طراح و تولید کننده مواد و رسانه های آموزشی و یادگیری
– کاوشگر و ارزیاب آموزش و یادگیری
– کمک مشاور معلمان و کادر آموزشی در امور فناوری آموزشی و یادگیری
توانمندی های بعد از دانش آموختگی:
- آشنایی با اصول و مبانی نظری فناوری آموزشی
- آشنایی با طراحی آموزشی و کاربرد آن در آموزش، تدریس و یادگیری
- درک اهمیت و لزوم توجه به رویکردهای متفاوت آموزش و یادگیری
- برنامه ریزی امور مرکز سمعی و بصری
- شناسایی، ارزیابی، انتخاب و فراهم آوری مواد، رسانه ها و تجهیزات و مراقبت از آنها
- همفکری و همکاری در برنامه ریزی امور مراکز فراگیری
- توانایی تهیه و تدوین طرح درس های کلی و مرحله ای
- آشنایی با روش ها و فنون تدریس و یادگیری
- سنجش و ارزیابی تدریس و یادگیری
- آشنایی با اصول و فنون طراحی و تولید پیامها و مواد آموزشی
- توانایی طراحی، تولید و ساخت مواد و رسانه های آموزشی دستی
- توانایی کاربرد مواد و رسانه های مختلف در امر آموزش، تدریس و یادگیری
- انجام بررسی ها و کاوش های اینترنتی و بهره برداری از بانک های اطلاعاتی محلی و …
- درک، تحلیل و نقد مسایل آموزشی و کمک در ارائه راه حل های پیشنهادی
- تدوین و تنظیم انواع گزارش ها و پروژه های شخصی
- ارزیابی موقعیت های آموزشی و یادگیری
مکان های هدف:
به طور اعم کلیه نهادهایی که دست اندر کار آموزش و یادگیری هستند.
نیازهای جامعه:
بهبود بخشی کیفیت آموزشی یک نیاز تخصصی جهانی است که کشور ما نیز متناسب با سایر پیشرفت های علمی به کارشناسان این رشته در تمامی ابعاد تعلیم و تربیت از آموزش و پرورش تا دانشگاه نیاز مبرم دارد.